Met beide benen op de grond. - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Silvia Woudberg - WaarBenJij.nu Met beide benen op de grond. - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Silvia Woudberg - WaarBenJij.nu

Met beide benen op de grond.

Door: Silvia Woudberg

Blijf op de hoogte en volg Silvia

21 December 2014 | Thailand, Koh Tao

Zoals elke busreis gebeurt er wel weer iets onverwachts. Zo ook deze busreis van sihnoukville naar battambang. We werden als enige van de bus om 2 uur snachts gedropt in de middle of knowhere, waar 5 brommers ons stonden op te wachten. Het leek ons niet echt wat om deze scootertaxis te nemen, maar we hadden niet heel veel keus aangezien we geen idee hadden waar we heen moesten. Helaas kenden de scootertaxis ons hotel ook niet en besloten we maar om ons bij het eerste de beste hotel ons te laten afzetten aangezien het al vrij laat begon te worden. Halverwege de rit, waarbij we niemand tegen kwamen, begonnen we toch een beetje te stressen. Mede omdat onze bestuurders aan het smoezen en aan het doen waren. Toen we het eerste hotel zagen, sprongen we dan ook ongeveer van de scooters af. Gelukkig weer veilig bij een hotel aangekomen, ook al was het niet degene die we geboekt hadden.

Na een prima nacht wilden we graag op de beroemde bambootrein. Een bambooplatform, wat door een soort van grasmachinemotor wordt aangedreven, welke door de bevolking in t weekend nog wordt gebruikt. Daar hebben we een ritje opgemaakt door de dichte bebossing van het mooie Cambodja. Daarna bracht de tuktukdriver ons naar de killing caves. Na een behoorlijke bergtocht kwamen we aan bij de grotten waar de rode khmer mensen van bovenaf de grotten in gooiden om zo kogels te besparen, weer heftig om te zien. Bij deze killing caves zijn ook de bath caves, waar met zonsondergang door een smalle opening Ongeveer 5 miljoen vleermuizen uit komen vliegen. Echt bizar om te zien, zo hele zwerm vleermuizen. Er staan dan ook elke dag een meut toeristen te wachten tot ze er uitkomen, zelfs zoveel dat er een tribune voor is gebouwd. Lang leve de toerist.

De volgende dag zijn we met de boot van battambang naar siem reap gegaan. Deze 8 durende boottocht moest echt amazing zijn en dat was het! Bijzonder hoe een groot gedeelte van de Cambodjanen op en om de rivier heen leeft. We merkten al dat Cambodja vergeleken met de rest een stuk armer was, maar dat werd ons tijdens deze tocht wel erg duidelijk. Deze mensen hebben zo weinig en het enige waar ze mee bezig zijn, is het voorzien in de primaire levensbehoefte. Kindjes van rond de 5 besturen met gemak hun eigen bootje en gaan zo op zoek naar vis of iets dergelijks. Een erg indrukwekkende tocht waarbij er ook een man van 60 op de boot was die in 2,5 jaar de wereld rond fietst. Als we zin hadden mochten we wel ergens bij zijn reis aansluiten, dus wie weet!

In siem reap stond voornamelijk Angkor Wat op het programma, 1 van de wereldwonderen. Sommige mensen trekken er dagen vooruit om die archeologisch park te bezoeken, maar wij hielden het bij een daggie waarbij we de 3 grootste tempels hebben bezocht. Wat een enorme bouwwerken, met zoveel details. Angkor wat trok niet alleen "normale" toeristen zoals wij, maar ook een of andere verlichte meester uit India, meneer Nithyananda. Allemaal apaten die achter deze man aanliepen, terwijl hij Rustig onder zijn paraplu liep met een wandelende waaier achter hem aan. Ook twee uit NL die deze yoga goeroe vereerden, voor de geïnteresseerden, uitzending gemist, vrije radicalen Ronald en Mirthe, bijzonder zullen we maar zeggen. Overigens was bij Angkor Wat ook weer duidelijk de armoede en de kinderarbeid te merken. Cambodja is een fantastisch land, met mooie natuur, heel groen, interessant geschiedenis, maar nog wel erg arm dus.

Savonds nog met Martijn en Niels gemeet in de beruchte pubstreet van siem reap op de volgende dag de grens over te steken naar wederom Thailand. Een erg bijzondere grens ook dit keer. Dit keer mochten we namelijk uit de bus voor de grens, lopend door hekjes, langs bureautjes, stempels, formulieren, de grens over, en daar weer in de bus stappen; lopend de grens over dus. Deze busreis was overigens lang, maar wel gezellig, we hadden namelijk twee knotsgekke chelseafans in onze bus die al hun clubliederen opbulderde n km vervolgens heerlijk met de halve bus kerstliedjes te zingen tot dat we in het mooie Bangkok arriveerden. Onze derde keer in de chaos van oplichters in de vorm van tuktuks en taxidrivers, wat een drama. Dit keer waren we er in het weekend, dus dan maar naar de weekend market. Wat een happening, drukte van mensen en verkopers die heen en weer schreeuwden, weer een bijzondere ervaring. Savonds pakten we ipv de bus, heerlijk het vliegtuig voor €14,- pp naar Surat Thani. Vanaf daar hebben we de boot gepakt naar ons eerste Thaise Eiland, Koh Phangnan. Hopend op een vredig boottripje a la de linde, werd dit een hel. Ipv een vredig tourbootje, zaten we op een ware braakboot, waar onder andere Annege 1 van de hoofdrollen had. Het weer was zo slecht, de boot klapte op het water, wat een hilarisch tafereel veroorzaakte van af en aan rennen naar de wc, mits deze gehaald werd.

Koh phangnan staat bekend om de full moon partys en zijn 1000en varianten daarop. Dat is ook werkelijk waar het enige wat er zo beetje te doen valt en ook zo beetje het enige wat de mensen daar doen. Angie en ik hadden een scooter gehuurd om het eiland en de mooie stranden te bekijken, nou we zijn echt bijna niemand tegen gekomen, het lijkt wel alsof niemand daar wat overdag uitvoerd. Daarentegen savonds barst t los met de ladyboys, de prostituees en de drugs: party eiland. Wel zijn we daar naar een muay thai box stadion geweest, waar verschillende gevechten waren, waar fanatiek werd gewed. Heftig om te zien die gevecten, met name het openingsgevecht tussen twee kindjes van 6 (!), die elkaar even de hersens in sloegen. Verder zijn we nog half ziekjes naar een half moon party geweest, aangezien angie en ik iets van een voedselvergiftiging hebben opgelopen in cambodja. De gevolgen hebben jullie kunnen zien in Nienes facebookfilmpje ;).

Na twee dagen op Koh Phangnan de beste braakboot naar Koh Tao, maar dit keer als toeschouwers. Wij waren dit keer namelijk voorzien van pillen tegen zeeziek en konden genieten van het schouwspel dat Zich wederom op de boot afspeelde. Koh Tao is een redelijk klein eiland en staat bekend om de vele duikgebieden en duikscholen. Dus kuddevolk dat we zijn, ook ingeschreven voor de open watercourse om ons duikbrevet in 3/4 dagen te halen. Uiteindelijk heb ik een lichtelijk versnelde cursus gedaan, waarbij ik na 3 dagen en een theorie examen me PADI heb gehaald. Dit betekent dat ik overal ter wereld me leven lang tot 18m mag duiken. Heel vet! Heb in totaal 4 duiken mogen doen, wat een andere wereld heel tof om diep in de zee te drijven, alleen je ademhaling te horen met allemaal visjes om je heen!
Verder hebben we nog lekker quad gereden op het eiland, op het strand gelegen, genoten van het uitzicht en de omgeving, vuurshows op het strand, ladyboy show ( OOK een hele ervaring), taxirit gehad van een politieagent op zijn motor.. Helaas zit onze trip er voor ons hier op, maar wat een fantastische weken, maanden hebben wij gehad. Maleisië, Thailand, Vietnam en Cambodja, onbeschrijfelijk! Maandag 22 december, om 14:00, landen we op Schiphol, terug naar Nederland, de kou in, met beide benen weer op de grond... tot snel allemaal!

Fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!

• 21 December 2014 - 15:38

Loes:

We waren blij met jullie prachtige verhalen. Maar vanaf morgen willen we alle details horen. Alle foto's en films met onze eigen ogen zien. Blij dat jullie morgen weer thuis zijn. Een heel goeie vlucht terug.

tot morgen
    kusjes

• 21 December 2014 - 23:16

Andries:

ik maak het kort . mooie verslagen . tot morgen en een goede vlucht. groetjes.